Abstract : The colour revolutions in the post-soviet space, the Arab spring, the Indignants movement in Europe… many political regimes have recently been challenged by social movements that are organizing in new ways. Over and above the uniqueness of each of these separate political events, Socio seeks to stimulate a debate around the analysis and comparison of these movements. Together do they mark the beginning of a new historical moment?These movements are characterized by new forms of organization that seem to reject hierarchies and leaders. They seek to emphasize horizontality and their unity appears to be rooted in shared forms of action rather than around a shared ideology. The figure of the intellectual and classic organizations like unions and political parties appears to be marginalized in favour of spontaneous movements emerging from a naturalized and de-politicized “civil society”. Is this novel form of organizing the shared distinguishing characteristic among otherwise varied movements? An important aim of this issue of Socio is to contextualize these potentially unprecedented developments.1.Concretely, how do these movements build a consensus against the established order and various forms of repression? In what spaces do these movements develop new forms of collective action outside of traditional institutionalized politics? Do the ‘classical’ institutions and actors resume a central role as these movements persist and even take power?2.What is the importance of new processes of identification and the creation of transnational networks? Concretely, how is the circulation of experiences, emotions, images and techniques of protest organized? In what ways have the social media modified forms of collective action and participation? Do they enable the emergence of a new public space?3.How might these events be interpreted historically and globally? Do we find the specificity of the revolutionary moment as identified by historians of the Revolution? Do these movements offer fundamentally new ways of imagining the future?
Résumé : Révolutions de couleur dans l'espace postsoviétique, révolutions de fleurs dans le monde arabe, mouvements des indignés en Europe, plusieurs ordres politiques ont été bouleversés par des mobilisations collectives aux modes d'organisations inédits. Au-delà de la singularité de ces différents événements politiques, Socio souhaite lancer un débat sur l'analyse de ces mouvements et leur comparaison. Relèvent-ils d'une rupture historique commune ? Ces mouvements ont été caractérisés par des formes de mobilisation qui refuseraient hiérarchie et leader. Ils mettraient en avant une nouvelle horizontalité et fonderaient leur cohésion sur des modes d'action plutôt que sur le partage d'une idéologie commune. Les figures de l'intellectuel et les organisations classiques (syndicats, partis politiques) seraient marginalisées au profit de mobilisations spontanées émanant d'une « société civile » naturalisée et dépolitisée. Est-ce là que se situe le renouveau et les passerelles entre les mouvements ? Il semble nécessaire d'interroger et de mettre en perspective ces aspects. Comment se fabriquent concrètement des consensus contre l'ordre établi et des formes de répression ? Quels sont les lieux où s'élaborent ces nouvelles formes de mobilisation contournant les institutions politiques traditionnelles ? Les institutions et les militants « classiques » ne redeviennent-ils pas incontournables au moment de la pérennisation des mouvements et de l'exercice du pouvoir ? Quelle est l'importance des nouveaux processus d'identification et des réseaux transnationaux ? Comment s'organise concrètement la circulation des expériences, des émotions, des images et des techniques de contestation ? En quoi les médias sociaux modifient-ils les formes de mobilisation et de participation ? Permettent-ils la construction d'un nouvel espace public ? Comment envisager ces événements dans une approche plus globale de la temporalité ? Retrouve-t-on la spécificité du temps révolutionnaire identifié par les historiens de la Révolution ? Les horizons d'attente sont-ils fondamentalement renouvelés ?