Will Peak Car Observed in the North Occur in the South? A Demographic Approach with Case Studies of Montreal, Lille, Juarez and Puebla - Bibliothèque Europe-Amérique latine (REDIAL-CEISAL) Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Economic Analysis and Policy Année : 2018

Will Peak Car Observed in the North Occur in the South? A Demographic Approach with Case Studies of Montreal, Lille, Juarez and Puebla

Résumé

In most developed countries, total car driving is stagnating since the early 2000s. This trend can be attributed primarily to people living in the largest urban areas: trips have become less frequent (with unbroken workdays) and less exclusively taken by car (as more young adults adopt multimodal behaviors). A review of the literature shows that demography is an important factor explaining peak car. It is examined through case studies from cities of different level of development. To represent developed economies we chose Lille in the North of France, and Montreal in Canada. For the emerging economies we chose two Mexican cities, Juarez, on the northern border of Mexico where the level of motorization is quite high, and Puebla more traditional, where car ownership is lower. A straightforward combination of fixed mobility by age group with the evolving number of inhabitants suggests that the demographic transition (i.e. a slower growth of the number of inhabitants with population ageing) shows a peak in the total amount of car travel. Then, considering travel behavior in terms of distance travelled per person per day, an age-cohort demographic projection model is implemented for each case-study in order to consider the extent to which, and in what time frame, the trends observed in developed cities could spread southward to the emerging economies.
Dans la plupart des pays développés, la conduite automobile totale stagne depuis le début des années 2000. Cette tendance peut être attribuée principalement aux personnes vivant dans les bassins urbains les plus larges: les déplacements sont devenus moins fréquents (avec des journées de travail intenses) et moins exclusivement en voiture (plus de jeunes adultes adoptent des comportements multimodaux). Une revue de la littérature montre que la démographie est un facteur important pour expliquer le "peak car". Il est examiné à travers des études de cas de villes de différents niveaux de développement. Pour représenter les économies développées, nous avons choisi Lille dans le nord de la France et Montréal au Canada. Pour les économies émergentes, nous avons choisi deux villes mexicaines, Juarez, à la frontière nord du Mexique où le niveau de motorisation est assez élevé, et Puebla plus traditionnel, où la possession d'une voiture est plus faible. Une combinaison directe de la mobilité fixe par groupe d'âge et de l'évolution du nombre d'habitants suggère que la transition démographique (c'est-à-dire une croissance plus lente du nombre d'habitants avec le vieillissement de la population) marque un pic dans le nombre total de déplacements en voiture. Ensuite, en considérant le comportement en termes de distance parcourue par personne et par jour, un modèle de projection démographique par cohorte d'âge est mis en oeuvre pour chaque étude de cas afin de déterminer dans quelle mesure et dans quel délai les tendances observées dans les villes développées pourraient s'étendre vers le sud aux économies émergentes.
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hal-01765891 , version 1 (13-04-2018)
hal-01765891 , version 2 (28-01-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01765891 , version 1

Citer

Yves Bussiere, Jean Loup Madre, Irving Tapia Villareal. Will Peak Car Observed in the North Occur in the South? A Demographic Approach with Case Studies of Montreal, Lille, Juarez and Puebla. Economic Analysis and Policy, 2018, 27p. ⟨hal-01765891v1⟩
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